عبیدالله بن یزید بن ثُبیط عبدی بصری

 

زندگینامه کوتاه

عبیدالله جوانی ۲۲ ساله بود که پس از شنیدن پیام امام حسین(ع) در بصره و شرکت در محفل ماریه دختر منقذ، پرشور و عاشق، آماده ی سفر به مکه و یاری و همراهی امام حسین (ع) شد. در زیارت ناحیه و رجبیه به او اشاره شده است السّلام علی عبدالله و عبیدالله ابنی یزید بن ثبیت القیسی. نام پدر عبیدالله دچار تصحیفهای فراوان شده است و به صورت بدر، زید، یزید و نام پدربزرگش به صورت ثبیت و ثبیط ذکر شده است.

پیشینه و نحوه پیوستن به سپاه امام حسین (ع) 

او و پدرش یزید بن ثبیط و برادرش عبدالله و چهار تن از اهل بصره از شهر خویش هجرت کردند و در منزلگاه ابطح نزدیک مکه در روز هشتم ذی الحجه به کاروان اباعبدالله رسیدند و او را تا کربلا همراه شدند. عبیدالله در سفر ۲۴ روزه از ابطح تا کربلا شاهد گسستن سست عنصران و پیوستن معدود یارانی بود که با معرفت به راه حسینی هم سفر می شدند جذبه ی وجودی اباعبدالله و سیرت یاران او را در عزم و اراده اش راسخ تر میکرد عبیدالله خوش اندام و رشید، بلیغ و فصیح، آشنا با قرآن، سوارکار و تیرانداز بود و در مکتب پدرش که دوستدار اهل بیت بود درسها اموخته بود. کاروان حسینی دوم محرم به کربلا رسید و عبیدالله کنار برادرش عبدالله و پدرش یزید خیمه بر پا کرد.

نحوه شهادت 

سرانجام از مشرق کربلا خورشید عاشورا طالع شد و قساوت عمر سعدی، در نخستین حمله هزاران پیکان به تن پاکان پرهیز کار نشاند عبیدالله در کنار پدر و برادرش ایستاد و عاشقانه با بدنی پر از چوبه های تیر در مقعد صدق الهی منزل گرفت.

 

برگرفته شده از کتاب آینه در کربلاست نوشته محمدرضا سنگری بخش معرفی یاران امام حسین (ع) 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *