حارث بن نبهان

حارث بن نبهان (حرث بن نبهان)

 

زندگینامه کوتاه

حارث در خاندان نبوت و امامت پرورش یافت پدرش نبهان غلام حضرت حمزه سیدالشهدا بود. حارث، بصیر و شجاع و مخلص و ارادتمند اهل بیت، آشنا به معارف الهی و قرآنی، نبرد آزموده و در مشکلات صبور بود. حرث یا حارث تجربه ی دوران امیر مؤمنان علی (ع) و پیمان شکنی کوفیان و پس از آن غربت و تنهایی امام مجتبی (ع) را دیده بود در نبرد مدائن یاور امام حسن(ع) بود و شاهد سست عهدی کوفیان.

پیشینه و نحوه پیوستن به سپاه امام حسین (ع) 

حارث پس از مرگ پدر که دو سال پس از غزوه احد و شهادت حمزه روی داد با اهل بیت همراه شد و با هجرت حسین بن علی (ع) از مدینه به مکه امام را همراهی کرد. حارث در مدینه و مکه یاور خدمتکار ابا عبدالله بود و با حرکت کاروان از مکه به کربلا نیز همسفر قافله شد. اینک نیز نگران بود که در کوفه مسلم بن عقیل و اباعبدالله را تنها بگذارند، با این همه او به وظیفه و عهد خویش می اندیشید.

نحوه شهادت 

سرانجام کاروان به کربلا رسید حارث (حرث بن نبهان) که اینک در آستانه ۶۰ سالگی بود، عارفانه شب‌های حضور در کربلا را گذراند و آماده ی شهادت شد. صبح عاشورا در تواتر تیرها به فرمان ابا عبدالله الحسین (ع) یا محمدگویان جنگید و با تیرهایی که سینه و بازوانش نشسته بود، سرخ رو و سرفراز به بهشت وصل محبوب رسید.

 

برگرفته شده از کتاب آینه در کربلاست نوشته محمدرضا سنگری بخش معرفی یاران امام حسین (ع) 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *