سعد بن حارث خزاعی

سعد بن حرث خزاعی (سعد بن حارث خزاعی)

 

زندگینامه کوتاه

سعد بن حرث خزاعی یا سعد بن حارث از قبیله ی مشهور خزاعه بود و سالها در خدمت امیرالمؤمنین علی(ع)، صادقانه و مخلصانه زیسته و تجربه ها اندوخته بود. او این توفیق را نیز یافت که مسئول نیروهای انتظامی کوفه در عصر آن حضرت باشد و مدتی نیز استاندار آذربایجان بوده است. هر چند سند روشنی در دست نیست احتمالاً در رکاب علی(ع) در جنگهای جمل، صفین و نهروان نیز حضور داشته است. سعد را از اصحاب پیامبر(ص) دانسته اند البته برخی کتب صحابی بودن وی را انکار کرده اند زیرا در منابع و کتبی که شرح حال صحابه پیامبر است به نام وی اشاره نشده است. سعد خزاعی شخصیتی شناخته شده ،شجاع ،مدیر ،بصیر، شیفته ی اهل بیت، راوی احادیث و قاری قرآن بود.

پیشینه و نحوه پیوستن به سپاه امام حسین (ع) 

سعد بن حرث همراه اباعبدالله الحسین (ع) از مدینه به مکه آمد و از مکه در هشتم ذی الحجه به سمت کربلا حرکت کرد و در حلقه ی عاشقان و سالکان و پاک‌بازان عاشورایی قرار گرفت.

نحوه شهادت 

در تیرباران صبح عاشورا این پیر روشن ضمیر و پاک باز کمر بست؛ شمشیر در فشرد و برای دفاع از حریم حقیقت جان برکف ،نهاده، لحظه شمار فداکاری شد. حمله ی اولی و بارش سنگین تیراندازان عمر سعدی چندین چوبه ی تیر به تن این قاری حافظ قرآن نشاند و او نیز به خیل شهیدان حسینی پیوست. هنگام شهادت تقریباً ۷۰ ساله بود.

 

برگرفته شده از کتاب آینه در کربلاست نوشته محمدرضا سنگری بخش معرفی یاران امام حسین (ع) 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *