عبدالله بن بشر بن ربیعه خثعمی

عبدالله بن بشر بن ربیعه خثعمی (بُشر)

 

زندگینامه کوتاه

عبدالله، اصالتاً اهل یمن بود که در کوفه ساکن شده و در این شهر به مکنت و ثروت و موقعیت رسیده بود پدرش در کوفه صاحب ملک و زمین و مزارع سرسبزی بود که به آنها جبانه ی بشر یا مقبره ی بشر می گفتند. عبدالله شجاع بصیر در دین مدافع ستمدیدگان عارف به حق اهل بیت جوانمرد و بخشنده بود.

پیشینه و نحوه پیوستن به سپاه امام حسین (ع) 

عبدالله پس از خیانت کوفیان، تنهایی مسلم و سرانجام شهادت غریبانه ی وی و هانی هماره اندیشه ی پیوستن به اباعبدالله را داشت. با حرکت لشکریان از نخلیه و کوفه به سمت کربلا عبدالله نیز به یکی از کاروانها پیوست و در اردوگاه عمر سعد قرار گرفت در آغاز تصور نمی‌کرد عمر سعد با اباعبدالله بجنگد اما هر روز که می‌گذشت پسر سعد خشن تر و سرسخت تر میشد و با آمدن سپاهیان انبوه و نامه های پیاپی عبیدالله زیاد موقعیت برای نبرد فراهم می‌شد. گویا در صبحگاه روز هشتم عبدالله از سپاه عمر سعد گسست ، و به اردوگاه نور و رستگاری قدم گذاشت.

نحوه شهادت 

پس از نماز صبح عاشورا، عبدالله به اشارت امام چشم و دل سپرده بود تا صادقانه و مخلصانه جان بازی و فداکاری کند در تیرباران و حمله ی اولی عبدالله بن بشر نیز از یارانی بود که با پر و بالی از تیر آفاق وصل را پیمود. در هنگام شهادت تقریباً ۴۵ ساله بود.

 

برگرفته شده از کتاب آینه در کربلاست نوشته محمدرضا سنگری بخش معرفی یاران امام حسین (ع) 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *