عبدالله بن یزید بن ثبیط عبدی بصری

عبدالله بن یزید بن ثبیط عبدی بصری

 

زندگینامه کوتاه

عبدالله، جوانی رشید، خوش اندام، سوارکار، شجاع و دوستدار اهل بیت بود. او در بصره می‌زیست و از طایفه ی مشهور عبدی بود. در زیارت ناحیه مقدسه به وی و برادرش سلام داده شده است: السّلام علی عبدالله و عبیدالله ابنی یزید بن ثبیط القیسی در زیارت رجبیه نیز نام او ذکر شده است.

پیشینه و نحوه پیوستن به سپاه امام حسین (ع) 

شوق پیوستن به امام حسین(ع) او را از بصره جدا کرد و همراه پدر، برادر و چند تن دیگر مسافر راه شد و در منزلگاه ابطح در هشتم ذی الحجه به مراد و محبوب خود رسید. عبدالله شجاع بود و هراس از مرگ نداشت در راه مکه تا کربلا چه گسستن ها دید و رفتنها. با این همه استوار و پایدار در رزمگاه عاشورا در کنار دیگر یاران فداکار ایستاد.

نحوه شهادت 

صبحگاه عاشورا عمر سعد کمان بر دوش پیش آمد و به ده هزار تیرانداز دستور تیرباران امام و اصحابش را داد عبدالله در کنار پدر و برادر و دوستانش متهورانه و بی باکانه در انبوه تیرها ایستاد و جنگید و سرانجام در قربانگاه شرافت و عزت، جان در راه ایمان و پیمان سپرد. عبدالله همراه برادرش پیش از شهادت پدر به شهادت رسید. هنگام شهادت عبدالله جوان بود و احتمالاً سن او حدود ۲۵ سال بوده است. او و عبیدالله هشت برادر دیگر داشتند که توفیق بزرگ شرکت در کربلا نصیبشان نشد.

 

برگرفته شده از کتاب آینه در کربلاست نوشته محمدرضا سنگری بخش معرفی یاران امام حسین (ع) 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *