عمر بن جندب حضرمی

عمر بن جندب حضرمی

 

زندگینامه کوتاه

عمر یا عمرو بن جندب، اهل کوفه و از قبایل قحطانی یمنی بوده است. در برخی منابع نام پدرش را جندب و برخی احدوث نوشته اند. عمر، دوست و همراه صمیمی حجر بن عدی بود. او در مرج عذرای شام شاهد شهادت همام پسر حُجر و پس از آن، شهادت مظلومانه ی حُجر بود. خشم و نفرت نسبت به بنی امیه در جانش موج میزد و با همین تنفر و کینه، سالهای جوانی‌اش را در کنار امیر مؤمنان علی (ع) و امام مجتبی(ع) گذراند.

پیشینه و نحوه پیوستن به سپاه امام حسین (ع) 

او در جمل و صفین با رشادت و شجاعت شرکت کرد و شمشیر زد. سرانجام نیز محراب کوفه دید و فرق خونین مولایش علی(ع) را و یک دهه بعد پاره های جگر امام حسن مجتبی(ع) را. سال ۶۰ هجری فرا رسید اینک عمر در آستانه ۵۰ سالگی بود. سفیر و نماینده ی اباعبدالله به کوفه آمده بود تا زمینه را برای آمدن اباعبدالله الحسین(ع) آماده کند. اما این شهر خوش پیشواز و بد بدرقه همان کرد که شنیده ایم. عمر بن جندب پس از شهادت مسلم و هانی مخفی شد و همین که خبر آمدن اباعبدالله را از مکه به سمت کوفه شنید شبانگاه از کوفه گریخت و در آستانه ی ورود امام به کربلا (شاید در قصر بنی مقاتل) با مولا و محبوبش حسین بن علی همسفر شد و به کربلا آمد.

نحوه شهادت 

در منظومه ی کربلا در صبح عاشورا یکی از شهیدان بزرگ عمر بن جندب بود. او گلگون تن و تیر خورده در بارش ده هزار تیر سپاه عمر سعد به خیل رستگاران پیوسته بود. در زیارت ناحیه مقدسه به او سلام داده شده است السّلام على عمر بن جندب الحضرمی عمر بن جندب ،شجاع ،رشید نبرد آزموده آشنا با معارف قرآن و اهل بیت و پاک باز و فداکار بود. هنگام شهادت تقریباً ۵۰ ساله بود.

 

برگرفته شده از کتاب آینه در کربلاست نوشته محمدرضا سنگری بخش معرفی یاران امام حسین (ع) 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *