مقسط بن زهیر بن حارث

مقسط بن زهیر بن حارث 

 

زندگینامه کوتاه

وی برادر کوچکتر قاسط بن زهیر است. این یار پاک باز و فداکار نهضت حسینی همراه دو برادرش قاسط و کردوس از کوفه ی مکر و نیرنگ بیرون آمد و پی هز عبور از فضای ارعاب و وحشت و مسیر دشوار و خطرناک خود را به کربلا رساند. زمان پیوستن او و برادرانش را چهارم یا پنجم محرم دانسته اند هر چند برخی شب عاشورا را نیز مطرح کرده اند که چندان دقیق نیست.

پیشینه و نحوه پیوستن به سپاه امام حسین (ع) 

ورود به کربلا و قرار گرفتن در صفوف یاران عابد ،زاهد شجاع، شیفته ی اهل بیت و بی هراس از مرگ، روح و جان مقسط را بیشتر می‌پرورد و او را برای روز شورانگیز عاشورا آماده تر می‌کرد. مقسط، تجربه ی جنگهای دشوار جمل و صفین و نهروان را پشت سر گذاشته بود. او چون برادرش قاسط از فرماندهان این جنگ‌ها محسوب می‌شد ارادت وی به امیر مؤمنان از شهادت مولا، همدلی و همراهی با امام مجتبی(ع) و اینک آمدن به کربلا، گواه شیفتگی و حُب وی نسبت به اهل بیت است. فصاحت و بلاغت و آشنایی به قرآن و روایات از دیگر ویژگیهای این شخصیت بزرگ بود.

نحوه شهادت 

روز عاشورا، همراه دیگر یاوران راسخ و استوار لباس رزم پوشید و خود را مهیای شهادت کرد. سپس با خطبه خوانی اباعبدالله و ترسیم انتهای راه و بهشت موعود و وصال محبوب به بی تابی دیگر یاران لحظه های ارغوانی میدان را انتظار می‌کشید. تیرباران شروع شد و او در کنار برادرانش پس از نبردی حماسی و شکوهمند، غرق در خون پیش روی مولایش ،حسین(ع) به خلوت انس محبوب بال و پر گشود. پدرش را در برخی منابع ،عبدالله ،زهر، زهیر و ذهبی نیز نگاشته اند. او در هنگام شهادت تقریباً ۵۲ ساله بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *