کردوس بن زهیر تغلبی

کردوس بن زهیر تغلبی

زندگینامه کوتاه

برادر کوچکتر قاسط و ،مقسط فرزند زهیر و از قبیله ی تغلب بن وائل بود. او نیز با وجد و شور و عشق تمام از کوفه – شهری که در آن شهادت مسلم و هانی و خیانت و پیمان شکنی مردم را دیده بود گسست، و در شبانگاه چهارم یا پنجم محرم همراه دو برادرش قاسط و مقسط به کربلا آمد تا در جمع صحابه‌ی پاک باز حسینی، حماسه ی بزرگ عاشورا را رقم زند.

پیشینه و نحوه پیوستن به سپاه امام حسین (ع) 

کردوس ۵۰ ساله بود و هنوز نشاط و سرزندگی جوانی را با خویش داشت. سوابق درخشان وی در جنگهای جمل، صفین و نهروان در حافظه ها و خاطره ها باقی بود. وی قاری قرآن، بلیغ و فصیح، رزمنده و دلاور بود و قلبی سرشار از محبت اهل بیت داشت. با آمدن به کربلا با همان شور و شیفتگی که نسبت به امیرمؤمنان علی(ع) و امام مجتبی (ع) داشت خود را برای فداکاری و پاک بازی آماده کرد. کردوس در کربلا شاهد حضور کسانی بود که قبلاً نامه نگاشته و امام را برای همراهی به کوفه دعوت کرده بودند و اکنون حجاب آزمندی، دلدادگی به دنیا، شوق صله و رسیدن به مقام و موقعیت دنیوی، آنان را برای جنایت آماده می‌کرد.

نحوه شهادت 

زهد و عبادت جان و روح کردوس را آبدیده کرده بود خوف و حزن را از دل و جان شسته و آماده ی شهادت بود. روز عاشورا در میان یارانی که بی هراس از مرگ به انتظار فداکاری و شهادت بودند، قرار گرفت و در حمله ی اولی تیرباران بی‌امان و قساوت‌مندانه عمر سعد با پیکری زخمی و خونین و سرشار از چوبه‌های تیر به سوی دوست پرواز کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *