قعنب بن عمرو تمری

قعنب بن عمرو تمری

قعنب اهل بصره بود، از قبیله ی تمر بن قاسط که از قبایل اعراب عدنانی و شمالی است. مردی چالاک، امانت دار، شجاع، سخنور، خوش سیما، دوستدار اهل بیت، فداکار، پاک باز و عارف به قرآن بود.

او در هیئت پیک از بصره حرکت کرد تا نامه‌ی مسعودبن عمرو نهشلی را به اباعبدالله برساند.

در این سفر حجاج بن بدر نیز با وی بود. قعنب درست روز ورود اباعبدالله به کربلا، دوم محرم، به امام پیوست و نامه ی مسعودبن عمرو را به دست امام سپرد. امام با خواندن نامه، مسعود را دعا کرد.

در روز عاشورا، قعنب در کنار دوست و همراهش حَجّاج، در صف مجاهدان و مبارزان ایستاد. زره بر تن کرده و جان بر زره نهاده! چشم به راه فرمان مولا و مقتدایش بود.

با فرمان عمرسعد، تیراندازان پیش تر آمدند. چوبه های تیر در کمان‌ها نهاده شد و عمر سعد با نخستین تیری که خود پرتاب کرد جنگ را آغاز کرد. امام اشاره کرد که این تیرها سفیر دشمن به سوی شما هستند. یاران پاک باز، جان بر کف، مقاوم و استوار در بارانی از تیر، جنگیدند و در این میان قعنب و دوستش حجاج در کنار هم با پیکری تیرآگین به دیدار معبود شتافتند.

در زیارت ناحیه ی مقدسه به وی سلام داده شده است: السلام على قعنب بن عمرو التمری. نام قعنب را قصب نیز نگاشته اند که نوعی تصحیف(بد خوانی،اشتباه در خواندن) است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *