نعیم بن عجلان انصاری خزرجی

نعیم بن عجلان انصاری خزرجی

نعیم بن عجلان انصاری خزرجی در کوفه، او را به شاعری و سخنوری میشناختند. در خانواده ی آنان ذوق و ادب و شعر رواج داشت. برادرش، نضر، قصیده سرا بود و دیگر برادرش نعمان، اشعار حماسی نغز و مؤثری داشت.

نعمان نه تنها به بلاغت و سخنوری مشهور بود که به سبب خویشاوندی با پیامبر و ازدواج با خوله بنت قیس، همسر حمزه سیدالشهداء، شهرت و آوازه‌ای داشت. او مدتها نیز از طرف علی(ع) حکمران بحرین و عمان بود. نعیم انصاری خزرجی در جنگ صفین همراه دو برادرش نضر و نعمان شرکت داشت. در جمل و نهروان نیز هم‌رکاب امیر مؤمنان علی (ع) بود. گویا در دوران نوجوانی نیز محضر پیامبر را درک کرده بود.

با شنیدن خبر قیام اباعبدالله الحسین، خود را برای پیوستن به او آماده کرد. اینک او تنها بود زیرا دو برادرش دوازده سال قبل از وقوع کربلا، در عصر امام مجتبی (ع) از دنیا رفته بودند.

نعیم بن عجلان انصاری از کوفه گسست و منزل به منزل پیش آمد تا در بطن عقبه یا عذیب الهجانات به قافله‌ی حسینی پیوست و همراه با وی به کربلا آمد.

در کربلا هم‌صحبت پاکان پارسا شد و در روز عاشورا، علی رغم ۷۰ سالگی، چالاک و چابک کمر به مبارزه بست.

در تیرباران صبح عاشورا او نیز در انبوه تیرها مردانه ایستاد و جنگید و به شهادت رسید و خود شعر جاودانه ی منظومه ی عاشورا شد.

در زیارت ناحیه و رجبیه به او سلام داده شده است: السلام علی نعیم بن العجلان الانصاری.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *