مقسط بن زهیر بن حارث

مقسط بن زهیر بن حارث

مقسط بن زهیر بن حارث برادر کوچکتر قاسط بن زهیر است. این یار پاک باز و فداکار نهضت حسینی همراه دو برادرش قاسط و کردوس از کوفه ی مکر و نیرنگ بیرون آمد و پس از عبور از فضای ارعاب و وحشت و مسیر دشوار و خطرناک، خود را به کربلا رساند. زمان پیوستن او و برادرانش را چهارم یا پنجم محرم دانسته اند. هر چند برخی شب عاشورا را نیز مطرح کرده اند که چندان دقیق نیست.

ورود به کربلا و قرار گرفتن در صفوف یاران عابد، زاهد، شجاع، شیفته ی اهل بیت و بی هراس از مرگ، روح و جان مقسط را بیشتر می پرورد و او را برای روز شورانگیز عاشورا آماده تر می کرد.

مقسط بن زهیر، تجربه ی جنگ های دشوار جمل و صفین و نهروان را پشت سر گذاشته بود. او چون برادرش قاسط از فرماندهان این جنگ ها محسوب می شد. ارادت وی به امیر مؤمنان و پس از شهادت مولا، همدلی و همراهی با امام مجتبی (ع) و اینک آمدن به کربلا، گواه شیفتگی و حب وی نسبت به اهل بیت است.

فصاحت و بلاغت و آشنایی به قرآن و روایات از دیگر ویژگی های این شخصیت بزرگ بود.

روز عاشورا، همراه دیگر یاوران راسخ و استوار، لباس رزم پوشید و خود را مهیای شهادت کرد.

با خطبه خوانی اباعبدالله و ترسیم انتهای راه و بهشت موعود و وصال محبوب، به بی تابی دیگر یاران، لحظه های ارغوانی میدان را انتظار می کشید.

تیرباران شروع شد و او در کنار برادرانش پس از نبردی حماسی و شکوهمند، غرق در خون، پیش روی مولایش حسین، به خلوت انس محبوب بال و پر گشود.

پدرش را در برخی منابع عبدالله، زهر، زهیر و ذهبی نیز نگاشته اند. او در هنگام شهادت تقریبا ۵۲ ساله بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *