قاسط بن زهير تغلبی

قاسط بن زهیر تغلبی

قاسط بن زهیر تغلبی از تیره‌ی تغلب بن وائل و از اعراب عدنان است که در کوفه زندگی می کرد.

این یار رشید و فداکار ابا عبد الله با سوابق درخشان مبارزاتی، همراه با دو برادرش کر دوس و مقسط از کوفه‌ى غدر و نیرنگ گسست و در کربلا، روز چهارم یا پنجم محرم به اباعبدالله الحسین (ع) پیوست.

قاسط بن زهیر از فرماندهان جنگ های امیر مؤمنان در نبرد جمل، صفین و نهروان بوده است. با خشم و بغضی که از حاکمیت بنی امیه و فساد و جنایت این خاندان داشت، همه جا به روشنگری می پرداخت و می کوشید تا از پشت ابرهای تزویر و دروغ و تحریف، سیمای واقعی امیر المؤمنین را به جامعه بشناساند.

آشنایی ژرف با قرآن و روایات، فصاحت و بلاغت، شجاعت و رزم آزمودگی، اخلاص و پاک بازی ویژگی هایی بود که قاسط را در کوفه ممتاز می کرد.

خاطره تلخ پیمان شکنی کوفه و تنهایی مسلم بن عقیل رنج بزرگ او بود. قاسط دیده بود که در کوچه های کوفه تن بی سر مسلم و هانی را بر خاک کشیدند و وارونه بر دار آویختند.

او و برادرانش پس از طی مسافت کوفه تا کربلا به جمع یاران مخلص و فداکار پیوستند. هر چند برخی مقاتل، شب عاشورا را زمان پیوستن دانسته اند، ولی درست تر همان چهارم یا پنجم محرم است.

قاسط در صبحگاه روز عاشورا، پس از شبی همه ذکر و تهجد و اشک و اتصال، در صف یاران به انتظار شهادت ایستاده بود. در تیر باران سپاه عمر سعد، قاسط نیز همراه دو برادرش ارغوان گونه و سبک بال به سمت سبز وصل و جاودانگی پر کشید.

در زیارت ناحیه ی مقدسه و رجبیه به وی اشاره شده است. قاسط در هنگام شهادت حدود ۵۵ ساله بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *