حاج سید محمد رضازاده
بسم الله الرحمن الرحیم
خلاصه زندگینامه مرحوم حاج سید محمد رضازاده رحمت الله علیه
اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد و مماتی ممات محمد و آل محمد
شادروان حاج سید محمد رضازاده فرزند حاج سید عبدالرضا از تجار شیرازی مورد وثوق آیت الله میرزا ابراهیم محلاتی می باشد. او در سال ۱۳۰۳ چشم به جهان گشود، فرزند کوچک خانواده بود و پدر خویش را در خردسالی از دست داد. ایشان از سنین جوانی در جلسه دینی مرحوم حاج على جباری شرکت می کرد و پس از شکل گیری حزب مقدس برادران توسط آیت الله العظمی حاج سید نورالدین حسینی الهاشمی شیرازی (ره) و راه اندازی هیئت های مذهبی، شعبه یک حزب برادران را به نام هیئت متحده فدائیان اباالفضل (ع) در شیراز تاسیس می نماید.
حاج سید عبدالرضا
در زمان آیت الله شیرازی، حاج سید محمد رضازاده از فعالترین چهره های این حزب بوده است و در همان زمان به نمایندگی انجمن شهر انتخاب می گردد. هنگام بسیج جمعیت برادران برای مقابله با شیوع بیماری حصبه، از جمله کسانی است که دکتر و دارو و امکانات به بیماران می رسانده و به همین دلیل خود نیز بیمار می گردد.
روزنامه شفق شیراز که خود را ناشر افکار " پاسداران اسلام " می نامیده در سال ۱۳۳۱ با حمایت او منتشر شده است. در سال ۱۳۳۴ تحت نظر آیه الله شیرازی برنامه تخریب محفل بهائیان در خیابان احمدی را همزمان با سفر شاه به شیراز تدارک می نماید و در سفر به تهران ایشان را همراهی میکند که منجر به تغییر مسئولین فارس می گردد.
در سفر مخفیانه نواب صفوی به شیراز در منزل خویش میزبان او بوده است و در سفر به تهران پیام آیت الله شیرازی و نواب صفوی را به یکدیگر می رسانده است. او با همراهی اعضاء هیئت فدائیان ابالفضل (ع) بنای مقدس بیت العباس را احداث می کند و مسجد شمشیرگرها را احیاء می نماید.
او در سال ۱۳۳۴ با فرزند آیت الله شیرازی وصلت نمود و داماد ایشان گردید. و پس از در گذشت آیت الله شیرازی سرپرستی هیئت های مذهبی برادران را به عهده داشت و اهتمام جدی به هماهنگی برنامه های برادران و برگزاری مراسم دینی در مسجد وکیل و دیگر مراکز منجمله بیت العباس و مسجد شمشیرگرها می نمود. حاج سید محمد رضازاده یک دوره با اجازه مرحوم آیت الله العظمی حکیم نماینده شیراز در مجلس شورای ملی بوده است.
مسئولین هیئت های اباالفضل و بنی فاطمه اصفهان در کنار حاج رضازاده
ایشان با همراهی تعدادی از هیئت های برادران در سفر به اصفهان و شهر های بین راه، هیئتهای مذهبی این شهر ها را به ارتباط با یکدیگر تشویق می کند و موجب احداث بنای بیت العباس در اصفهان و شهرضا می گردد که امروز از تکایای آن شهرها می باشند . آن مرحوم درمانگاه خیریه دارالشفاء حضرت اباالفضل (ع) را تاسیس مینماید و ایات عظام مرعشی نجفی و احمد خوانساری اجازه مصرف وجوه شرعی در این درمانگاه را تحت نظر ایشان می دهند.
سال ۱۳۵۶ هنگام برگزاری جشن هنر شیراز (همزمان با ماه مبارک رمضان) از یکی از وعاظ مشهور تهران که سخنرانی او در آن ماه از رادیو پخش می شد، می خواهد تا برعلیه نمایش های ضد اخلاق و مذهب جشن هنر سخنرانی کند و نوار سخنرانی او را به کمک افراد هیئت مخفیانه در شیراز توزیع می کند و خود نیز در جلسه این هیئت، دولت را مورد انتقاد قرار می دهد.
نامه-به-حاج-محمد-رضازاده
مرحوم-سید-محمد-رضازادهحاج سید محمد رضازاده در نهم ذیقعده ۱۳۹۷ قمری مطابق با اول آبانماه ۱۳۵۶ شمسی در سن ۵۳ سالگی در حالیکه مشغول ادای نماز عصر بود، در سجده نماز دعوت حق را لبیک گفت و به لقاء محبوب نائل آمد. مراسم تشییع او با شکوه فراوان برگزار گردید و هیئتهای مذهبی مراسم بزرگداشت متعددی در شیراز و دیگر شهرها از جمله تهران، اصفهان، شهرضا بیاد او بر پا نمودند.
او چهار فرزند دارد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و وقوع جنگ تحمیلی فرزند کوچک او شهید سید حمید رضا در سال ۱۳۶۳ در عملیات بدر هنگام تخریب پل تدارکاتی دشمن بر روی رودخانه دجله به شهادت رسید. فرزند دیگر او سید علیرضا در عملیات فتح المبین به شدت مجروح گشت و چند سال بعد در حادثه صعود به قله دماوند به رحمت ایزدی پیوست. صبیه او فعالیتهای فرهنگی و مذهبی مختلفی را تا کنون سامان داده است و موسس هیئت فاطمیون شیراز مخصوص بانوان میباشد.
فرزند ارشدش آقای سید محمدرضا رضازاده از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در نهادها و سازمانهای مختلف فعالیت نموده، مسئولیت بخشهای مختلف مهندسی درسپاه، فرمانداری بانه در کردستان و معاونت استانداری های خوزستان وتهران، مدیریت سازمان های مختلف وزارت نیرو از مسئولیت های اوست و در سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ نیز استاندار فارس بوده است.
امید است شفاعت سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) و پرچمدار حماسه کربلا ابالفضل العباس (ع) در روز محشر در پیشگاه خداوند متعال نصیب او و دیگر خدمتگزاران خاندان عصمت و طهارت گردد .
خبر درگذشت سید محمد رضازاده

برخی از تصاویر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *