اربعین اول یا اربعین دوم - روز دقیق اربعین

اربعین اول یا دوم؟

برای اثبات نهایی موضوع و اقامه‌ی دلیل در درستی اینکه روز اربعین واقعی چه روزی است، به چند نکته که مقدمه ای برای نتیجه گیری هستند، باید توجه کرد:
مقدمه اول – معتقدان به اربعین اول یا اربعین دوم یا نظر بینابین، آمدن اهل بیت به کربلا را انکار نکرده اند. همه معتقد به آمدن کاروان اهل بیت امام حسین (ع) به کربلا بوده اند اما در چند و چون آن اختلاف نظر دارند.

مقدمه دوم – هیچکس از مورخان قدیم و جدید مدت توقف در شام را از یک ماه و نیم بیشتر ننوشته است. نویسنده مقتل الامام الحسین نوشته است: مع أن ظاهر عاده التواریخ آن توقفهم فی الشام لا یقل من شهر میزان درنگ در شام بر اساس برخی کتب تاریخی کمتر از یک ماه نبوده است.

مقدمه سوم – یزید اهل بیت را از شام به قصد مدینه فرستاد و نعمان بن بشیر مسئول رساندن آنان با اکرام و اعزاز و بدون تنگنا آفرینی شد. روشنگری اهل بیت نیز وضعیتی درست کرد که یزید نمی توانست اهل بیت را در شام نگه دارد.

پس از این چند مقدمه ی مهم به چند نکته ی دیگر باید توجه کرد:

١. اگر در اربعین دوم، بازگشت به کربلا باشد، شبهات و پرسش های بزرگ و مهم زیر مطرح خواهد شد:

– با عنایت به اینکه اهل بیت حداکثر یک ماه و نیم در شام بوده اند، در طول مدت ده ماه و نیم دیگر کجا بوده اند؟ (هیچ مورخی به اقامت یک ساله در شام اشاره نکرده است)

۔ اگر کسی بگوید بعد از این یک ماه و نیم به مدینه رفته اند و سپس به کربلا آمده اند، باید گفت هیچ مورخی گزارش آمدن اهل بیت از مدینه به کربلا را گزارش نداده است.

بی تردید اگر چنین سفری (سفر از مدینه به کربلا) اتفاق افتاده بود. آن هم پس از کربلا. گزارش آن و سیر حرکت و همراهان و … داده می شد.

– اگر سفر به کربلا در اربعین دوم بود قعلعا ترکیب کاروان متفاوت بود و اصولا مفهوم کاروان اسیران تغییر می یافت. در چنین شرایطی توقع این بود که عبدالله بن جعفر، ام البنین ، بسیاری از بزرگان و … کاروان را در این سفر همراهی می کردند که چنین گزارشی در تاریخ داده نشده است.

با توجه به این مقدمات و قرائن تاریخی روشن. بازگشت به کربلا در همان أربعین اول بوده است.

– استدلال مهم دیگر اینکه عمده‌ی تاریخ نویسان اتصال سر مبارک اباعبدالله را به تن وی در اربعین دانسته اند که مسلما در اربعین دوم نمی تواند باشد چرا که این مقدار نگهداری سر نه رسم بوده است و نه گزارش شده است. جالب تر آنکه هیچ کس، آوردن سر را به اربعین دوم منتسب نکرده است.

– اصولا طرح اربعین دوم نافی مفهوم اربعین است. اربعین یعنی چهل و اگر در سال دوم باشد دیگر مفهوم اربعین منتفی می شود و عقلا چنین انتسابی مقبول نخواهد بود و در نتیجه اربعین اول درست خواهد بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *